Miltä ruokavalion tulisi näyttää päivän aikana?

ruokakolmio_teksteilla_iso_web

Pohjautuen Suomen ravitsemusneuvottelulautakunnan ja asiantuntijoiden ruokasuosituksiin suomalaisen tulisi syödä päivän aikana vähintään puoli kiloa kasviksia sekä marjoja. Ravitsemussuositusten keskeinen tavoite on parantaa väestön terveyttä ravitsemuksen avulla.

Ruokavalion kokonaisuus ratkaisee

Hyvä ruoka on maukasta, monipuolista ja värikästä. Ruokaa syödään sopivasti niin, että energian saanti vastaa kulutusta. Yksittäisten ravintoaineiden tarkkailu on tarpeetonta. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee syödä runsaasti, ainakin 500 g päivässä. Myös peruna kuuluu päivittäiseen ruokavalioon. Vähäsuolaista täysjyväleipää ja muita täysjyväviljavalmisteita on suositeltavaa syödä päivittäin. Punaista lihaa (nauta, sika, lammas) ja lihavalmisteita tulisi syödä korkeintaan 500 g (kypsäpaino) viikossa ja niistä suositaan vähärasvaisia ja -suolaisia vaihtoehtoja. Leivälle kannattaa sipaista kasviöljypohjaista rasiamargariinia tai levitettä. Salattiin kuuluu öljypohjainen kastike. Suositeltava ruokavalio sisältää vain vähän sokeria ja suolaa. Kalaa kannattaa nauttia eri kalalajeja vaihdellen 2-3 kertaa viikossa. 

Monelle on kuitenkin hyvin tuttua, että ruokapöytään työpäivän ainaka löytäytyy se lähiruokakaupan mikroateria tai jokin muu vastaava pikaruoka, jonka voi lämmittää mikrossa alle viidessä minuutissa. Ruokailu on hyvin tärkeä osa ihmisen päivää, joten siihen kannattaa panostaa.

Hyviä ruokailuvinkkejä saat verkkosivuilta http://delipistefi.weboy.fi/fi/ 

 

2016-12-07T18:40:52+00:00